Restless Leg Syndrome (RLS)

Restless Leg Syndrome (RLS)

RLS adalah suatu keadaan yang memberikan orang keinginan untuk menggerakkan badan mereka untuk menghentikan tidak selesa dan sangat sukar untuk menjelaskan sensasi. Ini berlaku biasanya apabila badan masih, dan kesan paling penghidap pada waktu malam sebelum tidur. Walaupun ia dipanggil RLS, ia boleh memberi kesan senjata, batang tubuh, dan juga anggota hantu. Bangun dan bergerak di sekitar memberikan kelegaan sementara.

RLS, bagi saya, adalah sangat sukar untuk hidup dengan. Saya masih ingat ketika saya mula-mula mengalami keadaan di remaja saya. Saya akan pergi ke tempat tidur dan tiba-tiba saya akan mendapat perasaan ini. Ia bukan satu perasaan yang menyakitkan, tetapi aneh menyeramkan, perasaan ini menarik. Satu-satunya cara saya boleh mendapatkan kelegaan sementara, adalah untuk bangun dari katil dan menghulurkan tangan dan kaki saya atau berjalan di sekitar bilik saya. Ini berlaku beberapa kali seminggu, dan apabila saya cuba untuk menjelaskan kepada orang yang rapat dengan saya apa yang berlaku, mereka tidak boleh berkaitan kerana mereka tidak mengalami dengan itu, dan tidak pernah mendengar apa-apa syarat

Ia adalah satu keadaan yang pelik kerana kadang-kadang anda boleh mempunyai kira-kira empat kali seminggu, maka anda boleh pergi bulan tanpa ia. Saya rasa ini adalah sebab saya tidak pernah pergi ke doktor saya mengenainya. Setiap kali saya mempunyai episod, saya hanya akan berurusan dengan ia dan meneruskan hidup saya.

Kira-kira dua tahun yang lalu, saya telah melayari internet. Ini adalah selepas saya mempunyai pasangan yang sangat buruk minggu dengan RLS. Saya mengambil keputusan untuk menyemak imbas forum kesihatan dan melihat jika saya boleh mendapatkan beberapa jenis bantuan. Saya tidak ingat laman web ini, tetapi saya menyertai dan mencatatkan mesej mengenai keadaan pelik saya. Saya terkejut menerima jawapan dan selepas beberapa jam, saya yakin bahawa saya telah mengalami RLS.

Secara jujur, saya benar-benar gembira kerana selama bertahun-tahun saya fikir saya adalah semata-mata dengan keadaan ini. Saya begitu gembira untuk mengetahui bahawa ramai orang yang menderita dengan keadaan ini, dan bahawa keadaan saya agak ringan berbanding dengan yang lain.

Gejala

Anda mempunyai keinginan yang kuat untuk menggerakkan kaki anda yang anda mungkin tidak dapat untuk menentang. Keperluan untuk bergerak sering diiringi oleh sensasi yang tidak selesa. Sesetengah perkataan yang digunakan untuk menggambarkan sensasi ini termasuk: menjalar, gatal-gatal, menarik, menyeramkan-crawly, penarikan, atau menggigit.

Gejala RLS anda memulakan atau menjadi lebih buruk apabila anda sedang berehat. Semakin lama anda sedang berehat, lebih besar peluang tanda-tanda akan berlaku dan lebih teruk mereka mungkin menjadi.

Gejala RLS anda menjadi lebih baik apabila anda menggerakkan kaki anda. Pelepasan yang boleh lengkap atau hanya separa tetapi secara umumnya bermula tidak lama lagi selepas memulakan sesuatu aktiviti. Relief berterusan selagi aktiviti motor itu berterusan.
Gejala RLS anda adalah lebih teruk pada waktu malam terutamanya apabila anda berbaring. Aktiviti-aktiviti yang mengganggu anda pada waktu malam tidak mengganggu anda sepanjang hari.

Kerana kebanyakan orang menderita dengan RLS sebelum mereka tidur, ini menyebabkan masalah besar bagi orang-orang kerana mereka mendapati sukar untuk mendapatkan tidur malam yang baik. Kadang-kadang apabila saya mempunyai episod, saya akan menjadi setengah malam. Jadi, ia tidak lama sebelum kerja-kerja saya sedang dilaksanakan oleh kekurangan tidur kadang-kadang saya akan mempunyai.

Jadi, apa yang boleh dilakukan tentang keadaan ini? Tidak ada ubat langsung, tetapi terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan RLS, atau menjadikannya lebih teruk. Kebanyakan kajian mengenai mekanisme penyakit ini daripada RLS telah memberi tumpuan kepada dopamin dan besi sistem. Sebab untuk ini adalah levodopa dan besi boleh digunakan untuk merawat RLS. Selain itu, kajian terkini telah menunjukkan bahawa masalah ini boleh menjadi sesuatu yang perlu dilakukan dengan otak.

Kadang-kadang perubahan gaya hidup boleh melegakan gejala. Alkohol dan kafein boleh membuat keadaan lebih teruk. Jadi mengurangkan kopi, teh, dan minuman ringan dan produk-produk lain yang mempunyai kafein sebagai bahan boleh memperbaiki keadaan anda. Wanita boleh membangunkan RLS dalam jangka masa terakhir kehamilan, walaupun ia biasanya akan hilang selepas melahirkan anak. Lebih serius adalah RLS yang berhubung dengan kencing manis, kegagalan buah pinggang, dan penyakit Parkinson. Juga, antidepresan boleh membuat keadaan lebih teruk.

Jika anda membaca ini, dan anda rasa anda mungkin akan menderita dengan RLS, pergilah berjumpa dengan doktor anda. Juga, dapatkan seberapa banyak maklumat yang anda boleh dengan syarat. Adakah apa yang saya lakukan dan meminta nasihat di forum-forum kesihatan. RLS boleh dianggap sebagai masalah ringan, atau ia boleh menjadi lebih tegas, terutama yang mempunyai penyakit seperti kencing manis, kegagalan buah pinggang, dan penyakit Parkinson dikaitkan dengan RLS demikian, jika anda rasa anda mungkin mempunyai RLS, pergilah berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan nasihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar