Memilih Pemulihan Selesema Best

Memilih Pemulihan Selesema Best

Mempunyai selesema adalah satu pengalaman yang sengsara; ia boleh membuat sakit seluruh badan. Apa yang bermula dengan sakit tekak dan hidung berair tidak lama lagi boleh berkembang menjadi sakit, sakit kepala, dan kelemahan yang teruk. Sehingga kini tidak ada ubat untuk mana-mana virus selesema, terdapat vaksin tetapi ini adalah hanya berkesan untuk jenis tertentu. Untuk mengurangkan kesan virus terdapat beberapa ubat selesema dicuba dan diuji yang terbukti untuk membantu.

1. Rehat: Jika anda menangkap selesema maka anda akan perlu untuk berehat. Anda juga perlu mengambil kira menginap di katil sehingga anda di atas jalan untuk pemulihan. Biasanya jika anda menghidap selesema yang anda tidak akan mempunyai tenaga untuk tergesa-gesa kira-kira, tidak akan ada pilihan tetapi untuk berehat dan biarkan sistem imun anda melawan balik.

2. Ubat: Dalam kebanyakan orang selesema membawa bersamanya demam panas, ini boleh menjadi mana-mana sahaja sehingga 102-106 darjah. Suhu ini digabungkan dengan sakit kepala yang boleh membuat rasa tidak selesa sengit. Anda boleh mengambil aspirin atau ibuprofen untuk mencuba untuk mengurangkan sakit-sakit badan.

3. Penghidratan: Apabila anda mempunyai selesema anda akan kehilangan banyak cecair. Ia mengejutkan jumlah lendir seorang individu boleh menghasilkan. Ini perlu diganti jika tidak anda akan mengalami dehidrasi. Elakkan alkohol dan kopi kerana ini tidak akan membantu anda mengekalkan air. Ia amat berguna untuk minum jus yang mengandungi dos yang tinggi vitamin.

4. Bagaimana untuk batuk: Terdapat dua jenis utama batuk; salah satu yang kering dan menyakitkan dan yang lain yang membawa sehingga lendir. Jika anda mengalami batuk yang kering maka anda boleh mencari ubat-ubatan ke kaunter yang akan melegakan tekak anda. Jika anda mendapati bahawa anda batuk banyak lendir maka ini perlu digalakkan kerana tubuh anda memerlukan untuk melepaskannya daripada cecair yang berlebihan.

5. Madu: Sifat-sifat menenangkan madu telah diketahui sejak beribu-ribu tahun. Jika batuk anda adalah menjaga anda atau orang lain pada waktu malam kemudian cuba mengambil segelas air suam dengan satu sudu madu. Untuk kesan tambahan anda juga boleh menambah beberapa jus lemon.

6. Balm: Cara terbaik untuk membawa bantuan segera tetapi sementara adalah dengan menggunakan balsem a. Gabungan wap dari kapur barus, kayu putih, dan menthol cepat boleh membersihkan saluran pernafasan.

Sentiasa ingat untuk menjaga kebersihan bersih jika anda mempunyai selesema. Ia adalah penyakit yang sangat mudah berjangkit. Basuh tangan anda sepanjang hari supaya tidak mencemarkan orang lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar